Ez a weboldal cookie-kat (sütiket) használ funkciói megvalósítása érdekében. Weboldalunkon történő további böngészéssel hozzájárul a cookie-k használatához. Részletesebb információt és a cookiek kikapcsolásának lehetőségét cookie szabályzatunkban olvashatja.
Vissza
Boldogságórák gyerekeknek

 

Boldogságra nevelés mint az iskolai személyiségfejlesztés része

A pedagógus oktató-nevelő munkát végez. A rábízott gyerekeknek nemcsak az értelmét igyekszik fejleszteni, hanem a személyiségfejlesztés terén is komoly feladatai vannak.
Fontosnak tartja az alábbiakat:
– a lelki nevelést,
– az életvezetési technikák átadását,
– a problémás helyzetek megoldására való felkészítést,
– a hátrányos helyzetű, problémás gyerekek lelki megnyerését, kezelését,
– a jó osztályközösség megteremtését,
– a kiegyensúlyozott, boldog gyermekarcok látványát.

A Boldogságóra-program

Egyre szélesebb körben válik népszerűvé hazánkban egy olyan program, amely az iskolás korosztály számára a boldogságra való képesség fejlesztéséhez ad ötleteket és módszertani segítséget. Ez a Boldogságóra-program.

A Boldogságórákat Magyarországon 2014 szeptemberében indította el a Jobb Veled a Világ Alapítvány szervezésében Bagdi Bella, az alapítvány elnöke.
„Arra törekszünk, hogy a Boldogságórák derűs és élménygazdag feladatai, játékai, valamint gyakorlatai fokról fokra kibontakoztassák a derűt és életszeretetet. Gyermekeink így a jövőbe vetett hittel, bátran járják végig a felnőttséghez vezető utat, majd boldogságra képes emberré válhatnak.” – Prof. Dr. Bagdy Emőke, a Boldogságóra-program fővédnöke.

A Jobb Veled a Világ Alapítvány szervezésében a Boldogság Intézet szakmai csapata egy teljes programot dolgozott ki a diákok boldogságra való tanítására. A cél, hogy megismerjék a boldogság fő összetevőit, és a program részeként elvégzett gyakorlatok hozzájáruljanak a gyerekek boldogságszintjének a növeléséhez. Elérhető, hogy
– könnyebben nézzenek szembe a problémákkal,
– képesek legyenek megbirkózni a nehézségekkel, és
– eközben nő az önbizalmuk,
– kiegyensúlyozottabbá válnak,
– személyiségük részévé válnak olyan életmódozatok, amelyek a felnőtt életükre is kihatnak,
– megtanulják a testi-lelki egészség megtartásának módjait,
– csökken a szorongásuk.

Hatásvizsgálat

Az ELTE Pozitív Pszichológia Laboratóriuma Prof. Oláh Attila vezetésével 2016-ban tudományosan mérte a Boldogságóra-program hatékonyságát. A gyerekek kérdőíveket töltöttek ki a Jobb Veled a Világ Alapítvány által működtetett Boldogság Intézet, a kutatásvezetők és a pedagógusok együttműködésével, és immár hivatalos a végeredmény: Tudományosan bizonyított, hogy a Boldogságórák hozzájárulnak a gyermekek pozitív lelki fejlődéséhez és belső jóllétéhez.

A hatásvizsgálatok igazolták, hogy a boldogságórákon végzett gyakorlatok
– erősítik az önbizalmat és
– a kitartást,
– fokozzák a koncentrációs képességet,
– fejlesztik a divergens gondolkodást és
– a kreativitást.

A bizonyítékok azt erősítik meg, hogy a pozitív élményállapotok megteremtését, fenntartását és fokozását boldogságórák, illetve a fejlesztőprogramok keretében mind szélesebb körben kellene gyakorlattá tenni.

A Boldogságóra-program tíz egymásra épülő témából áll.
Témakörök:
– Boldogságfokozó hála
– Optimizmus gyakorlása
– Kapcsolatok ápolása
– Boldogító jócselekedetek
– Célok kitűzése és elérése
– Megküzdési stratégiák
– Apró örömök élvezete
– Megbocsátás
– Testmozgás
– Fenntartható boldogság

Korcsoportok szerint válogatták össze a feladatokat (3–6, 6–10, 10–14, 14–20 éveseknek). Több mint 200 személyiségfejlesztő játék, gyakorlat található a könyvekben.

A cikk teljes egészében elolvasható a Pedagógiai és Módszertani Tanácsadó aktuális számában.

2018-05-07 | Martin Jánosné | Módszertár

Szeretnék ilyen híreket kapni >>