Ez a weboldal cookie-kat (sütiket) használ funkciói megvalósítása érdekében. Weboldalunkon történő további böngészéssel hozzájárul a cookie-k használatához. Részletesebb információt és a cookiek kikapcsolásának lehetőségét cookie szabályzatunkban olvashatja.
Vissza
Sikeres portfóliófeltöltés – eredményes minősítés – 2018/19



Határidő, jelentkezők és keretszámok

Jeles dátum 2018. november 25-e a pedagógusok számára, mivel ez a nap a portfólió feltöltésének határideje mindazok számára, akik 2018. március 31-éig benyújtották jelentkezésüket a 2019. évi minősítési eljárásra, vagy számukra (gyakornokként) kötelező a minősítő eljárásban történő részvétel, így munkáltatójuk jelentkeztette őket. A 2019. évi minősítési keretszámot 35 ezer főben határozta meg az oktatásért felelős miniszter, de a jelentkezési határidő lejártáig csupán 18 421 pedagógus nyújtotta be jelentkezését, akik közül 17 503 fő került be a 2019. évi minősítési eljárásba.

Az elmúlt évek jelentkezési adatait elemezve talán már egyértelműen megállapítható, hogy a minősítési eljárásra történő alacsony jelentkezési arány az iskolavezetőkön és a pedagógusokon múlt, mert a könnyített jelentkezési feltételek ellenére sem nőtt meg a jelentkezők száma, amit a magam részéről stratégiai hibának tekintek.

Az alábbi cikkünkben áttekintjük a 2019. évi minősítéseket megelőző portfóliófeltöltéssel kapcsolatos feladatokat elsősorban a Pedagógus I. fokozat elérését megcélzó gyakornokok és a Pedagógus II. fokozat eléréséért portfóliót készítő, már gyakorlott pedagógusok szemszögéből, hiszen a minősítési eljárásban résztvevők döntő többsége a Pedagógus I. vagy II. fokozat elérését tűzte ki céljául.

A minősítést megelőző feladatok – A portfólió feltöltése

Az ötödik útmutató

Az első fontos tudnivaló az, hogy 2018. június 28-án az oktatásért felelős miniszter kiadta az útmutató 5. (javított) kiadását, amely a pedagógusok minősítési rendszerében a Pedagógus I. és Pedagógus II. fokozatba lépéshez szükséges információkat tartalmazza. Az útmutató 5. kiadását áttekintve azt állapíthatjuk meg, hogy a 4. kiadáshoz képest alapvető változások, lényeges módosítások nincsenek, a portfóliókészítés követelményei tehát döntő többségében a korábbival azonosnak tekinthetők. Az útmutató 5. kiadása azonban – a minősítési folyamatban leszűrt tapasztalatok alapján – számos pontosítást tartalmaz annak érdekében, hogy a portfóliót készítő kollégák minél sikeresebben készíthessék el és tölthessék föl portfóliójukat. A módosítások egyik célja éppen az, hogy világossá tegye a portfóliókészítők számára azt, hogy mik azok a tipikus hibák, amelyek elkövetése estén a portfólió nem tekinthető feltöltöttnek, vagy alapvető, koncepcionális hibákat tartalmaz, és ennek eredményeként a minősítési folyamat sikertelenül zárul.

Az első lépés: az útmutató megismerése

A portfóliókészítők első dolga az kell, hogy legyen, hogy az Oktatási Hivatal honlapjáról letöltik az útmutató 5. kiadását. Ez a dokumentum a https://www.oktatas.hu/kiadvanyok linkről érhető el. Javaslom minden érdekeltnek, hogy saját számítógépére töltse le az útmutatót. A portfólió elkészítési folyamatát ugyanis nagymértékben segíti az a keresési lehetőség, amelyet a pdf-formátumban letöltött dokumentum biztosít: általában a jobb egérgombbal elérhető a „Keresés” funkció, amellyel megtalálhatjuk a dokumentumban az általunk keresett szót, és így választ kaphatunk a minket foglalkoztató konkrét problémára. Innen már csak arra kell ügyelni, hogy olyan okos keresőszót használjunk, amelyet a dokumentum is alkalmaz, például: „tematikus terv” vagy „hospitálási napló”. Az „óravázlat” keresőszóra a hibás keresőszó miatt azonban már csak két találatot kapunk, de az „óraterv” szóra már 51 találatot jelez a szoftver.

Az útmutató 5. kiadásának megjelentetését követően az Oktatási Hivatal informatikai felületén 2018. június 30-án megnyílt a portfóliófeltöltő szoftver, a 2018. november 25-i lezárási határidőig tehát hosszú idő áll rendelkezésükre a portfóliókészítő kollégáknak. A nyári szünetnek erre a célra történő részleges felhasználása – ismerve a pedagóguspályával együtt járó évközi munkaterhelést – szükségszerűnek látszik. Tapasztalataim szerint azonban ennek ellenére a pedagógus kollégák többsége az ősz kezdetére halasztja a portfólió megírásának és feltöltésének konkrét feladatait. Ez érthető abból a szempontból, hogy a portfóliókészítő kollégák egymást tudják támogatni a feladatok megoldásában, illetve ki tudják használni a portfóliókészítésben vagy a minősítési eljárásban már tapasztalt kollégák, szakértők támogatását.

A második lépés: fellépés az online felületre

A következő megoldandó feladat az informatikai felületre történő fellépés. Ha ön már töltött föl korábban portfóliót, vagy az informatikai rendszer használatával intézményi önértékelésben vett részt, akkor felhasználóként már regisztrálva van, új regisztrációra nincs szüksége. Ebben az esetben fel kell lépnie az oktatas.hu oldalra, és a jobb felső sarokban található „Bejelentkezés” feliratú piros gombra kell klikkelnie, ahová be kell írnia a korábban használt felhasználónevét (sok esetben ez a pedagógus oktatási azonosítójával azonos), valamint a bejelentkezéshez szükséges saját jelszavát. A sikeres bejelentkezést követően „Saját oldal” elérésével a bal oldalon a „Pedagógus” menüt kell választania, majd meg kell keresnie az oldal alján a „Portfólió” menüt, amelyben megtalálja a 2019. évi saját portfólió feltöltése lehetőséget. A bejelentkezést követően az „Alapadatok” menüben ellenőrizze, hogy van-e oktatás-validációja, azaz pedagógusként van-e regisztrálva a rendszerben.

 
A cikk teljes egészében elolvasható az Iskolaszolga című folyóirat szeptemberi számában.

Amennyiben érdeklődik Petróczi Gábor további szakmai anyagai, előadásai, dokumentumsablonjai iránt, látogasson el Portfóliókészítés lépésről lépésre tanároknak, tanítóknak, iskolaigazgatóknak című online segédanyagunk felületére, és regisztráljon díjmentes, 15 napos kipróbálási lehetőségre!
 

2018-08-24 | Petróczi Gábor | Portfólió

Szeretnék ilyen híreket kapni >>