Vissza |
Javaslataim a tematikus terv elkészítésére és formai megjelenítésére
Közeleg a portfólió feltöltésének következő határideje: 2014. november 30. Dokumentummintáinkkal, sablonokkal, tanácsainkkal hatékony segítséget biztosítunk minden kedves pedagógusnak portfóliója feltöltéséhez.
Íme, hát elkészült pedagóguspályám első tematikus terve! A portfólió készítésének ettől a lépésétől tartottam leginkább. Utólag már azt mondom: csak a formai megoldást kellett alkotó munkával megtervezni, megtalálni azokat a paneleket, amelyekből az egyes rovatok feltöltésekor építkezhetünk, a többi már megy magától!
Az útmutató mellékletei között szerepel javaslat a tematikus terv felépítésére, amelynek rovataival elég jól lehet dolgozni. Azonban azt látom, hogy ezzel a mintával eddig még senki sem készített (?) tematikus tervet, mert a táblázatban megjelölt 9 oszlopot még a lap fektetett elrendezése esetén sem lehet elfogadható szélességűre beállítani úgy, hogy azokba egy-egy szónál több férjen el egy sorban. Az eredeti szerkesztési javaslat – még a margók csökkentése esetén is – ahhoz vezetett volna, hogy az egyes tanítási órák egyes rovatai nagyon sok sort foglalnak el, és nagymértékben megtörik a szöveg átláthatóságát.
Ennek ellensúlyozására készítettem egy olyan táblázatot, ahol az utolsó két oszlop tartalmát a többi oszlop alatt vízszintesen helyeztem el, és jó színezéssel különböztettem meg. Az általam készített (bizonyára nem hibátlan) tematikus tervet és az üres, de megszerkesztett táblázatot le lehet tölteni.
A használat során figyelni kell az alábbiakra:
− a táblázatban 12-es betűméret van beállítva, ennek csökkentése nem célszerű,
− a táblázatban be van állítva a szavak elválasztása funkció, mert a viszonylag keskeny oszlopok és az elfogadható szövegkitöltés miatt ez szükségesnek mutatkozott,
− ha ezt ismét be kellene állítani: Lap elrendezése menü, Elválasztás almenü,
− ha 20-nál több tanítási óra beemelésére van szükség (ezt nem javasolnám), akkor az utolsó két sort (a sor legelején) ki kell jelölni és át kell másolni az utolsó sor alá,
− tapasztalatom szerint jobban lehet haladni, ha a táblázat rovatait nem vízszintesen, hanem függőlegesen haladva töltjük ki, mert könnyebben koncentrálunk az egyes oszlopokba beírandó tartalomra.
Javaslatok a táblázat néhány oszlopának kitöltéséhez
− A didaktikai feladatokhoz felhasználható kifejezések:
- tudományosság,
- motiválás,
- aktivizálás,
- érthetőség,
- fokozatosság,
- rendszeresség,
- szemléletesség,
- tartósság,
- differenciálás,
- visszacsatolás,
- megerősítés.
− A fejlesztési területekhez javasolt kifejezések:
- rendezés,
- olvasás,
- szövegértés,
- kommunikáció,
- figyelem,
- emlékezet,
- osztályozás,
- válogatás,
- ráismerő készség,
- kreatív gondolkodás,
- beszédértés-kommunikáció,
- íráskészség,
- képzelet.
− Az óratípusokhoz, munkaformákhoz javasolható kifejezések:
- frontális munkával vezetett,
- csoportmunkában végzett,
- programozott oktatás (számítógép, oktatógép)
- programozott tankönyvű,
- új ismeret feldolgozása egyéni munkával (munkafüzet, feladatlap),
- új ismeretek szerzése tévéadás, video, film segítségével,
- készségfejlesztő óra,
- gyakorló óra,
- munkáltató óra,
- laboratóriumi óra,
- tanműhelyi óra,
- összefoglaló óra,
- múzeumi,
- könyvtári óra,
- témazáró-ellenőrző óra,
- értékelő óra.
− Ezeket a közölt táblázat alá rendeztem annak érdekében, hogy a táblázat kitöltésekor könnyebben el lehessen érni!