Vissza

A portfóliókészítés ütemezési terve



Tisztelt Kolléga! Bízom benne, hogy soraimmal segítségére lehetek portfóliókészítési feladatainak sikeres, nem túlságosan megerőltető és racionális idő alatt elvégezhető sikeres végrehajtásához!

 

A 2016. évi minősítési tervbe felvételt nyert, jelentkezésüket 2015. április 30-ig benyújtó pedagógusok (ide értve a gyakornokokat is) 2015 júniusában értesítést kaptak az Oktatási Hivataltól arról, hogy bekerültek a 2016. évi minősítési tervbe.

 

Az alábbi cikkben egy javasolt ütemezést készítettünk számukra annak érdekében, hogy a november 30-i határidőre nyugodtan elkészülhessenek a portfólió megfelelő színvonalú feltöltésével. A cikkben további hasznos tanácsokat is megfogalmazunk portfóliót készítő kollégák számára.

 

Kik nyertek felvételt a 2016. évi minősítési tervbe?

 

A 2016. évi minősítési tervbe bekerült pedagógusok:

− Egyrészt azok a gyakornokok kerültek be, akik 2014. január 2. és 2015. január 1. között létesítették jelenlegi jogviszonyukat. Az Oktatási Hivatal akkor is regisztrálta a gyakornokokat a 2016. évi minősítési tervbe, ha munkáltatójuk elmulasztotta jelentkezésük rögzítését a KIR Személyi Nyilvántartásának ezt a célt szolgáló részében.

− Másrészt azok a pedagógusok is, akik – egyszerűsített vagy teljes portfóliójuk feltöltésével ideiglenes besorolást nyertek a Pedagógus II. fokozatba, de szakmai gyakorlati éveik száma nem érte el a 24 évet, számukra a miniszter – a gyakornokokhoz hasonlóan – kötelezővé tette a 2016. évi minősítési eljárásban történő részvételt.

 

A 2016. évi minősítési tervbe azok a pedagógusok is jelentkezhettek, akik – megfelelve a miniszter különös feltételeinek – saját döntésük alapján jelentkeztek

− a Pedagógus II. fokozat vagy

− a Mesterpedagógus, illetve

− a Kutatótanár fokozatok elérésére.

 

A miniszter által a 2016. évi minősítési tervbe történő jelentkezés feltételeiről szóló közleményt itt olvashatja el: http://www.oktatas.hu/kozneveles/aktualis_tanev_esemenyei/hireink/pedminosites2016_tajekoztato

 

A portfóliókészítés ütemezési terve

 

Ahhoz, hogy portfólióját az ön által is elvárt minőségben 2015. november 30-ig feltölthesse, önnek tervszerű, átgondolt formában kell nekifognia a munkának! Higgye el, hogy a portfólió feltöltése nem haladja meg tudását, képességeit, ezért azt sikerrel meg lehet oldani a kitűzött határidőre! Tapasztalt vezetőként azt sem javaslom egyetlen pedagógus kollégámnak sem, hogy azonnal kezdje el a portfóliókészítés munkálatait: először mindannyian pihenjék ki az immár mögöttünk álló tanév fáradalmait! Bőségesen elegendő, ha augusztusban (legkésőbb azonban augusztus közepén!) nekikezd a feladatok megoldásának. Ekkortól azonban minden héten szánjon rá a dokumentumok készítésére két−három napot. Dönthet persze úgy is, hogy csak augusztus közepén kezdi meg a munkát, ekkor azonban az augusztusi munkanapok többségét rá kell szánnia a feladat megoldására.

 

Mindenkinek azt javaslom, hogy szeptember 1-jéig készüljön el a felöltendő dokumentumok legalább felével annak érdekében, hogy a tanévben majd jelentkező iskolai/óvodai elfoglaltságai mellett is kényelmesen elkészüljön a portfólióval!

 

Egy lehetséges racionális, javasolt ütemterv lehet a következő:

− Augusztus 6−7: a saját portfóliós felület megnyitása, ismerkedés a feltöltő felülettel, az eredetiségnyilatkozat és a művészeti tevékenységről szóló (többnyire nemleges) nyilatkozat feltöltése.

− Augusztus 10−14: az Útmutató második kiadásának átolvasása, a feltöltő felület személyes adatainak, a munkahelyre, végzettségre vonatkozó adatoknak a feltöltése; az Útmutató második kiadását itt találja meg: http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_pedagogusok_minositesi_rendszerehez_v3.pdf

− Augusztus 17−21: A szakmai életút és saját intézményének bemutatása, a dokumentumok elkészítése, feltöltése.

− Augusztus 24−28: Válassza ki, hogy melyik osztályra (csoportra) készíti majd el a tematikus tervét és az óravázlatait (foglalkozásvázlatait), készítse el a kiválasztott csoport profilját, és töltse föl a portfóliós felületre!

− Augusztus 31−szeptember 4: Döntse el, hogy a kiválasztott osztályban (csoportban) a tanév során mely fejezetből, részfejezetből, témából fogja elkészíteni tematikus tervét, készítse el a tematikus terv táblázatának vázlatát, amely tartalmazza a foglalkozások számát, témáját (címét)! Válassza ki, hogy a javasoltan 10−14 foglalkozást tartalmazó tematikus tervből melyik hat órának (foglalkozásnak) fogja elkészíteni az óravázlatát!

− Szeptember 7−30: Készítse el a tematikus tervet, benne a foglalkozások megnevezésével, készítse el a tematikus tervből kiválasztott hat foglalkozás (óra) óravázlatát, azokat töltse föl a rendszerbe, majd készítse el az óravázlatokhoz fűzött reflexiókat is!

− Október1−30: Döntse el, hogy mely szabadon válaszható dokumentumokkal (4−6) mutatja be szakmai tevékenységét, készítse el a szükséges dokumentumokat és a hozzájuk tartozó reflexiókat, majd töltse föl azokat a felületre!

− November 2−13: Most már elég tapasztalattal rendelkezik ahhoz, hogy az elejétől kezdve szisztematikusan olvasson el figyelmesen minden elkészített dokumentumot, azokon módosításokat hajtson végre; meglátja, szükség lesz a módosításokra; ne aggódjon, hogy a dokumentumok eredeti változatát már feltöltötte, ez nem vált kárára; módosítsa őket!

− November 15−25: Haladjon végig a portfóliós felületen, nézze meg, hogy mindent kitöltött-e; ha még most is van (lesz!) módosítandó dokumentuma, azokat változtassa meg; ha valami hiányzik, pótolja; vegye elő a nyolc pedagógus-kompetenciát, gondolja meg, hogy mindegyiket megfelelően tartalmazza-e a portfóliója, ha nem, akkor egészítse ki!

− November 26−30: Még két alkalommal menjen végig a portfólióján, és nyisson meg minden dokumentumot és reflexiót, olvassa el azokat; legkésőbb november 30-án pedig zárja le a portfólióját!

 

Azt javaslom, hogy lehetőség szerint olyan tematikus tervet készítsen, amelyet a 2015. szeptember-novemberi időszakban valóban tanítani fog, mert ez nagymértékben megkönnyíti a dokumentumok és a reflexiók elkészítését és a munka ütemezését!

 

Ne hagyja magát félrevezetni, információi legyenek pontosak!

 

Munkájának tervezésekor legyen körültekintő: olvassa el az Útmutató második kiadásának a konkrét munkáját segítő, meghatározó részeit, és az ott található szabályok szerint állítsa össze portfólióját! Hallgassa meg azokat a kollégáit, akik portfóliójukat a korábbi időszakban feltöltötték, de vigyázzon, mert sok kollégánk – puszta jó szándékból és némi tájékozatlanságból adódóan – sok követelményt úgy fog önnek említeni, mint amelyeket kötelező betartani a portfólió feltöltésekor. A feltöltési szabályok azonban sokat változtak, jelentősen egyszerűbbekké váltak, így az ön által az Útmutatóban nem olvasott információkat kezelje fenntartással, keressen erre vonatkozó megerősítést vagy cáfolatot az Útmutatóban!

Ha úgy gondolja, vegyen igénybe olyan szakmai segítséget, amelyben megbízhat. Ilyen szakmai segítséget biztosít önnek (bízom benne) saját honlapom, valamint a Menedzser Praxis Kiadó által tanárok és tanítók számára készített segítő portfóliós információs felülete, amelyet itt érhet el: http://portfolio.iskolaszolga.hu/ E csomag egyik minta-portfóliójának elkészítésében magam is közreműködtem. Ezen az online felületen megtalálja a „Portfóliókészítés lépésről lépésre” című komplex online szakmai anyagot, amelyet (ingyenesen) kipróbálhat.

Szeretne személyre szabott választ kapni kérdéseire? Töltse ki űrlapunkat, és kérdezze szakértőnket online teljesen ingyenesen!

 

2015-07-16 | Petróczi Gábor | Jogszabályfigyelő

Szeretnék ilyen híreket kapni >>